torsdag 9 augusti 2007

Fetaostfylld köttfärslimpa

Receptet är för 4 pers, kommer från Viktklubben och innehåller 548 kcal per portion. Tillagningstid ca 1 timme.

Fetaostfylld köttfärslimpa
Det här behöver du:
0,5 dl ströbröd
1 dl vatten
400 gram mager nötfärs
1 st ägg
0,5 tsk salt
peppar
75 gram gröna oliver
100 gram gul lök i skivor
2 klyftor vitlök, pressade
75 gram smulad fetaost (16%)
1 kg potatis i klyftor
1 msk margarin

150 gram gurka
150 gram matlagningsyoghurt
1 klyfta vitlök
salt
peppar

Så här gör du:
Blanda ströbröd och vatten och låt det dra några minuter. Tillsätt färs, ägg, salt och peppar och rör ihop till en smet. Bred ut smeten på en bit plastfolie. Forma till en rektangel, ca 25 x 18 cm. Lägg på oliver, lök, vitlök och fetaost. Rulla ihop till en rulle som du sedan lägger i en smord ugnsfast form. Stek i 225 grader i ca 35 minuter. Ös då och då med vätskan som bildats.
Klyftpotatis: Bred ut potatisklyftorna i en långpanna. Klicka på margarinet och salta. Stek i 225 grader i ca 40 minuter.
Tsatsiki: Riv gurkan grovt på ett rivjärn. Strö på lite salt. Krama ur det mesta av vätskan. Blanda gurka, matlagningsyoghurt, pressad vitlök, salt och peppar.

Serveras lämpligen med en sallad!

Jättegott och lättlagat! I normala fall brukar jag vara lite skeptisk till den här typen av recept eftersom jag har lite fobi för rå köttfärs, men jag lyckades faktiskt tillaga det här utan att behöva ta i köttfärsen med händerna. En gaffel och slickepott räddade mig. ;)
Innehållet kan man ju naturligtvis variera lite efter eget tycke och smak, själv slopade jag löken eftersom jag inte är så förtjust i det. Oliver är inte heller nån favorit, men jag provade och det blev faktiskt riktigt gott.
Tsatsikin glömde jag alldeles bort att göra, men det är väl ingen vild gissning att tro att det skulle blivit gott det med!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Letade efter recept på köttfärslimpa och hamnade här hos dig. Verkar gott! Ska prova imorgon :-)

Anonym sa...

Det här lät som ett gott recept!
Jag kan tänka mig kokta klyftade rödbetor inlagda i olja och mycket vitlök som ett gott tillbehör...
Tack för receptet!
Mvh Einar

Anonym sa...

Låter smarrigt, ska prova på onsdag när en grek med familj kommer på middag!