torsdag 2 augusti 2007

Frestelserna frestas

Igår var jag nära att falla dit. Först bjöd jag mormor o morfar på lunch a la mackor och chokladkex (jo fortfarande i ett fallfärdigt kök, så det får bli det berömda man tar vad man har...), o då kallade chokladen på mig. Jag hörde hur den skrek efter mig rent av! Men istället så lyxade jag till det med att få äta macka med ost (mmmm!) eftersom jag tyckte jag var värd det efter allt slit på gräsmattan. Och chokladen fick faktiskt åka in i skåpet oäten igen.

Sen på kvällen var jag hos mormor o morfar o åt, o då bjöds det både bullar och sockerkaka - och jag var så hungrig (läs sugen) så jag visste knappt vad jag skulle bli av. Satt och kollade på en film på tv men jag har ingen aning om vad den handlade om för jag satt bara o överlagde med mig själv i huvudet om det var värt det eller inte... Första dagen på augusti liksom, nja det kändes inte som en riktigt bra start, även om jag ju har semester o borde kunna få unna mig nåt om jag vill... osv... osv... Det slutade iaf med att jag överkonsumerade nektarin och jordnötter istället. Pest eller kolera... Jag höll mig iaf borta från sockret.

Det är inte helt lätt att klara detta i "någon annans" vardag, men jag tycker fortfarande att jag gör så gott jag kan. Hemma hade det sett annorlunda ut (dessutom är det lättare att äta bra när man har tillgång till gym och ordentlig träning, det går lite hand i hand tycker jag), men det kunde också varit bra mycket värre. Godis, kakor, kex, choklad är det jag framför allt måste hålla mig borta från för att kunna kontrollera vad jag äter. (när något av ovanstående kommer nära min mun tenderar nån slags autopilot slås på och bara vräka in så mycket det går...)
Jag tänker som sagt inte sätta upp några klara mål förrän jag är hemma i min egen vardag igen, men ett mål som egentligen är det primära är att ha kontroll över vad jag äter. Vill jag äta godis (det kommer nog snarare va choklad som blir första återseendet) så får jag göra det, men under kontrollerade former - och så mycket som jag hade bestämt mig för att äta.

Gårdagens motion: Ca 3 timmars trädgårdsarbete; gräsklippning i skyhögt gräs (japp morfar fick igång han igen!), gräsräfsning bla.

Gårdagens meny:
Frukost: Fil med müsli och banan. Osötad grovmacka med keso och skinka, tomat.
Mellis: Banan (om jag inte minns helt fel?)
Lunch: Två grova mackor och två knäckemackor med ost och tomat. Nektarin.
Middag: Panerad fiskfilé med kokt potatis och sallad. Lite (knappt en matsked) remouladsås.
Kvällssnacks: Nektarin och jordnötter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

duktig du är! starkt att stå emot, mycket bra. stolt över dig! fortsätt i den här takten så kommer det gå jättebra. kram

Anonym sa...

Ja riktigt starkt!! Och ju fler gånger du avstår desto starkare blir du och har lättare att motstå frestelserna vid senare tillfällen! Tycker faktiskt det var en jättebra idé att vänta lite med att sätta upp mål och "se vad du går för" först. Det är ju viktigt att inte sätta upp för höga mål i början utan realistiska och hyffsat lätta att nå upp till. Jättebra jobbat av dig! :)

Anonym sa...

Sofie x 2: Tack tack, all motivation behövs! :)

Anonym sa...

Vilken festlig blogg..
Vad du nu än försöker göra så håller jag tummarna :)


Kram Jessica