måndag 20 augusti 2007

Tillbaka från Spa-weekend i Tallinn

Jodå, vi kom iväg på vår lilla spaweekend i Tallinn - det blev lite omvägar och snabba puckar i torsdags så det var tur jag hade den packade väskan med mig på jobbet + att jag jobbade med en väldigt flexibel och trevlig kollega så jag kunde smita med bara några minuters varsel!
Vi började med en (gratis förstås ;) övernattning på ett hotell utanför Arlanda, och drog sen vidare mot Tallinn i fredags förmiddag.





Vi bodde tre nätter på Tallink SPA & Conference Hotel, och eftersom jag är en väldigt viktig människa inom resebranschen så fick vi special price. ;) Det är ett nybyggt och väldigt snyggt hotell med ett bra läge i hamnen, promenadavstånd till gamla stan.
En dag ägnade vi oss åt allmänt lyx på hotellets spa-avdelning. Jag brukar inte lyxa med behandlingar hemmavid så jag är inte helt familjär med priserna här, men jag kan nog lova att det är minst halva priset mot hemma. Själv unnade jag mig en ansiktsbehandling med massage, färgning och styling av ögonbryn/ögonfransar, sportmassage, manikyr, pedikyr och huvudmassage - och allt gick loss på ca dryga 1000-lappen.

Det här var min belöning till mig själv för att jag kommit igång ordentligt! =)

Förutom Spa:t har vi också gått på stan, inte shoppat så mycket (det var inte speciellt mycket billigare mot hemma), fikat och ätit gott. Det finns en sak man absolut inte får missa i Tallinn - och det är Chocolaterie Café. Där serveras man choklad i alla möjliga och omöjliga former, varm choklad som består av smält choklad och skummat mjölk smakar mumma tillsammans med en smarrig chokladbakelse. (Okej ett glas vatten till rekommenderas)

Fler tips ges gärna om det är något ni funderar på!



Kom hem i eftermiddags och fast att reströttheten hellre ville att jag skulle ta en tupplur, så svidade jag om och gick på spinning. Skönt!

Helgen har varit lugn o skön, och jag har återigen haft time-out från matdagboken. Utan dåligt samvete. Jag har ju inte som mål att bli fanatisk, utan mitt mål är att få ett normalt förhållande till mat och andra saker som äts i tid och otid - och jag tycker det är ett ganska normalt beteende att kunna få unna sig lite och äta gott när man är på semester. Så det har jag gjort!
Men självklart betyder det också desto striktare matföring och träning ett tag framöver! ;)

Dagens träning: Spinning 60 min

Dagens matsedel: gör comeback imorgon...

Andra bloggar om: , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Å vad avundsjuk jag blev!! Låter som ni haft jätteskoj! Starkt att gå på spinning direkt efter hemkomsten :)

Felicitas sa...

Hejhej!
Jag hittade hit via Sofie (som kommenterat ovan) och tyckte att det var ett lustigt sammanträffande..
Jag ska nämligen till Tallin i november! =) Vi hade bokat ett hotell med jättefin spa-anläggning, men det visade sig dessvärre vara fullbokat/felbokat när det väl kom till krita.. Så jag tänkte höra med dig om du har några bra tips på spa där i krokarna??
Keep up the good work! =)
Mvh
Jane, alias Felicitas

Anonym sa...

Sofie > Japp det var grejt! (både helgen och spinningen) =)

Anonym sa...

Felicitas > Inlägget är lite uppdaterat nu som du kan se. Vad var det för hotell ni hade bokat? Har ni några alternativ/funderingar? Jag tipsar gärna! =)

Felicitas sa...

Tack för tipsen och superbra uppdatering!! =D
Vi hade bokat via Orbis resor till Kalev Spa Hotel, vilket tydligen ska vara väldigt bra. Det var som sagt fullt, så nu har vi bokat bara flyg och ett hotell nära centrum i Tallin. Det lutar åt att vi bokar separata behandlingar en dag på hotellet du tipsade om! =) Eller har du kanske ännu fler tips? Mottages gärna i så fall! =)

Anonym sa...

Felicitas > Jo, Kalev Spa är väldigt populärt och ligger också bra till. Jag kikade på det som ett alternativ innan vi åkte, men så valde vi Tallink-hotellet dels för att de verkade ha större spa-utbud där + att vi fick bättre pris. Som du säkert såg på länken så finns det väldigt mycket behandlingar att välja på på Tallink-hotellet, till bra pris. Och de var väldigt effektiva att "sätta ihop ett schema", jag tror jag bokade 5 olika behandlingar hemifrån och fick allting schemalagt på en förmiddag. Så jag tror inte det är några problem om ni kommer med önskemål o vill hinna med så många saker som möjligt på en dag. Sen har de även en badavdelning med bubbelpooler, poolbar, bastuar osv. Fråga om det är nåt du funderar på!

Anonym sa...

Så Ni kan rekommendera spa i Tallin? Är det prisvärt. HAr varit på en del spa i Sverige men inte vågat mig utomlands ännu.

Anonym sa...

Anonym > Ja jag kan absolut rekommendera SPA i Tallinn, dock har jag aldrig varit på SPA i Sverige o kan därmed inte jämföra. Jag kan tänka mig att det känns lite mer som "löpande-band-principen" utomlands, men å andra sidan är ju priset mindre än det halva så man kan kosta på sig så mycket mer...