söndag 29 juli 2007

Kunde-varit-bättre-söndag

Nja idag har jag väl inte varit sådär värst duktig. Det har blivit lite för mycket matintag men jag tycker ändå det är ganska ok, för det har varit hyfsat medvetna val. Och det kunde varit värre, jag känner mig själv. Mamma sa tom ikväll att hon tyckte jag var väldigt ståndaktig "för i vanliga fall när du varit hemma så är skafferiet tomt på kakor o kex..." Nu har jag iofs bara varit här en dag, men efter det där uttalandet så kan man ju inte gärna vika ner sig!
Och imorgon är ju som bekant en annan dag... :)

I förmiddags var jag så less på allting, för det första är jag dumpad i ett för mig nytt hus (mamma har nyligen flyttat), som till hälften är byggarbetsplats, ensam hemma. Dagens mission som jag hade sett fram emot var att klippa gräset och fixa till lite där ute (jag blir stressad av en oklippt gräsmatta), men gräsklipparhelvetet behagade inte starta och då blev jag så jäkla less och irriterad. Till på köpet öppnade himlen sig när jag tänkte ta en promenad.
Så då gick jag in o tyckte synd om mig själv, då var jag farligt nära att hamna i äta-för-att-jag-inte-har-något-bättre-för-mig-träsket (vilket jag jämt brukar hamna i när jag är hos mamma)... Men eftersom jag kände att jag faktiskt var hungrig på riktigt (har varit o handlat nu så jag har bättre frukost till imorgon!) så tog jag två mackor. Jag kände att jag inte riktigt hade full kontroll när jag åt dem, men jag lovar - det hade kunnat vara så mycket värre om jag hade gjort som jag brukar...

Sen blev eftermiddagen lite bättre då jag åkte hem till mormor o morfar. Var o handlade med mormor o hon undrade om jag inte åt glass heller, o det gör jag väl egentligen inte men jag sa att jag kunde äta lite grann om det var ett medvetet val. Så det blev middag hos dem och jag åt lite glass till efterrätt (motsvarande en kula ca) och nöjde mig med det.
Sen blev det dock lite nötter till filmen och där åt jag nog mer än jag tänkt egentligen, men va f-n det är smällar man får ta...

Imorgon har jag iaf som sagt en bra frukost att börja dagen med, så jag är övertygad om att det kommer bli en bättre dag!

Dagens matintag: (mer än nödvändigt, men allt redovisat)
Frukost: Flingor med lättmjölk, en macka med skinka och gurka.
Mellis: 2 mackor med skinka.
Lunch: Spenat/fetaostpaj och en skiva kassler. Nektarin.
Mellis: Grovmacka med kräftost och tomat.
Middag: Melon, skinka och sallad till förrätt. Lax med rostade potatis/grönsaker. Lite banan/chokladglass till efterrätt.
Snacks: Blandade nötter. Clementin.

8 kommentarer:

Anonym sa...

stadigare lunch? ja, jag tror nog också det kan vara där skon klämmer. måste nog börja äta lite mer till lunch. det är inte lätt att hålla sig till rutiner på semestern men glöm inte att njuta av den heller. blir så tråkigt om du ska skippa allt kul bara för att du försöker gå ner i vikt. kramar

Anonym sa...

Sofie: Självklart tänker jag inte skippa allt kul, men ett av mina stora missions är att kunna njuta utan att stoppa nåt i munnen hela tiden!

Anonym sa...

Hej!
Har läst din blogg och tycker det är kul att följa din viktkamp! Du är jätteduktig så fortsätt kämpa!!!

Jag vet hur jobbigt det kan vara att komma hem till föräldrar som har kyl, frys och skafferi fulla med onyttigheter. Jag bor själv hemma hos föräldrarna över sommaren. Varför pratar du inte med din mamma om det. Hon kanske kan gå med på att skippa onyttigheter över sommaren eller iaf lägga dem i nått skåp som du inte behöver titta i så ofta.
Kämpa vidare, det är verkligen värt det, eller hur?!?

Anonym sa...

Emelie: Tack, jag ska göra mitt bästa! Vad gäller att bo hos mamma så är det dessutom mitt i en flytt o halvfärdigt kök så det är inte ritkigt läge att be henne köra på "slanka linjen", här handlar det om att äta det som kan ätas efter dagens omständigheter. (hantverkarna tar en bit i taget) Men jag ska ju klara att stå emot, så jag jobbar på saken! :)

Anonym sa...

Dedär va inte så farligt :), bra att du kunde stå emot att ta ännu mer sötsaker!
Och super att du är så optimistisk, tror också morgondagen blir bra med din kämpaglöd. Heja dig!

Att äta nyttigt är GOTT :).

Anonym sa...

Sofia: Jag håller med, att äta nyttigt ÄR gott - och det tänker jag bevisa imorgon när jag ska kocka lite! :)

Anonym sa...

Det blir inte alltid som man tänkt sig när man är bortrest och måste anpassa sig efter andra.. Det gäller bara att inte svika sig själv och göra en massa undantag utan tänka på vilka mål man satt upp och kämpa för att uppnå dem!

Anonym sa...

Sofie: Precis, det är inte värt det med tanke på att man sviker sig själv. Jag försöker iaf göra det bästa av situationen!