fredag 13 juli 2007

Superstart.se

Jag skulle vilja slå ett slag för superstart.se som faktiskt verkligen är en superstart på surfandet! Jag har provat det lite till o från ett längre tag, men sen nån vecka tillbaka är jag fast. Det är ju grymt, varje dag kommer man på nya saker man kan lägga till eller justera så att det blir ännu bättre.

Du loggar in och får samma startsida på vilken dator du än använder (sitter du på samma jämt behöver du inte logga in, den känner av att du är du...). Du har en kalender med dig där du kan skriva in anteckningar, du kan ha dina favoritsökmotorer tillgängliga direkt(google/hitta/eniro/pricerunner etc), du kan ha en aktuell väderprognos framför dig hela tiden, du kan kolla vad som är på tv just nu, du kan se de senaste uppdaterade nyheterna från tex Aftonbladet/Expressen/DN eller ditt eget val, du kan skriva anteckningar till dig själv att komma ihåg, du kan inspirera dig själv med dagens citat, du kan få dig ett leende när dagens "Funny Cat Photo" visas, du kan hålla koll på om du får några mail i inkorgen mm mm.

Och så kan du naturligtvis hålla koll på dina favoritbloggar genom RSS-flödet. Ok jag kan erkänna att jag saknar litegrann att "surfa runt" för att kolla om någon har skrivit nåt nytt, men det vänjer jag mig nog snart av vid för det är väldigt smidigt att kunna se alla bloggar på en o samma sida o se om någon uppdaterat sen sist du läste. Om de har det så är du bara ett litet klick iväg från senaste nytt!

Ja jag tycker helt enkelt att det här är super... dagens bästa! =)




5 kommentarer:

Maria sa...

Låter bra, måste kollas!

emma sa...

Har kikat lite på superstart men jag är Googlefantast :)

Angela sa...

Hejsan! Har kollat in superstar som du rekomenderade...Hur fixar man så att man kan se senaste inlägg på andras bloggar? Kram

Petra sa...

Angela: För att lägga till dina egna grejer på superstart.se så klickar du på "nya block" högst uppe till vänster. Där finns det diverse du kan välja på. Om du vill lägga till nån blogg (eller annan sida som uppdateras som du vill bli meddelad om) måste du ha en "webbflödesadress", om du inte kan den (ibland finns det en liten rss-knapp på folks bloggar man kan trycka på för att få fram det) så kan du göra såhär:

Markera adressen till den sida du vill lägga till, tex http://petra1981.blogspot.com
Sen går du in på www.netvibes.com klickar på "lägg till innehåll" uppe till vänster, "lägg till webbflöde", klistra in adressen o klicka på "lägg till". Då verifierar den flödet.
Sen när du fått in den där klickar du på "redigera" i den lilla rutan du får upp, kopierar webbflödet, går tillbaka till superstart.se, klickar på lägg till nyheter/rss o klistra in webbflödesadressen! Klart!

Ok det kanske lät komplicerat, men det är bara att prova sig fram. (det finns säkert enklare sätt, men såhär gör jag iaf) Jag tycker iaf att det är värt mödan! Om inte annat så kan man ju fördriva lite tid... =)

Angela sa...

Okej. Tack för tipset. Hoppas allt är bra!? Kram