söndag 29 juli 2007

Semester utan rutiner

Ja nu har den börjat, semestern. Det är ju inget man är bortskämd med, men ack så skönt. Dock kommer mesta tiden spenderas under "kappsäcksliknande" förhållanden så det finns stora risker att rutiner vad gäller både mat och träning kommer att rubbas avsevärt.
Frestelserna kommer att va många, tex har jag inatt sovit på soffan bredvid en halväten godisskål, inspekterat frukostläget i kylen och funnit både chokladpudding och den förrädiska osten till mackan, för att inte prata om glassläget i frysen... Ja som ni förstår, så kommer jag behöva allt pepp jag kan få! =)

Och, viktigast av allt, varje dag matsedel som redovisas för att jag inte ska kunna fuska och lura mig själv!

Fredagens matsedel:
Frukost: Grovmacka med minilätta och gurka, nat yoghurt med müsli, hallon och kanel.
Lunch: Pasta/kasslergratäng. Nektarin.
Middag: Kyckling och fetaostsallad med en liten "grov" baguette (på Arlanda). Banan.
Kvällsfika: 2 grovmackor med skinka/tomat + ost/tomat.
Senare: Ett litet glas (max 2 dl) 2,25% cider, ett medvetet val och inget slentrianintag av socker...

Lördagens matsedel:
Frukost: Lätt fruktyoghurt med müsli, en grovmacka med skinka/tomat.
Lunch: Fylld aubergine (gratinerad i ugn med köttfärs bla - mums!), ris.
Mellis: En grovmacka med skinka och gurka, nektarin.
Middag: Grillad kyckling, feta/spenatpaj, grönsallad. Fruktsallad till efterrätt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Förstår att det kan vara jobbigt med frestelser när det finns så många. Försök att håll dig till dina braiga rutiner och planera in enstaka gånger om du till unna dig något. Tänk att du är värd att äta BRA och god mat, och ge din kropp det bästa :).

Tycker du är jätteduktig!

Anonym sa...

Förstår precis vad du menar, har avverkat 3 veckors semester nu utan att få den rivstart som skulle komma (/imponera på min omgivning?!). Fika och god mat i överdåd och riktigt tungt att promenera (men vadå väger man snart hundra pannor så...). Men DU kommer att klara detta bra, du verkar fokuserad och konsekvent, kämpa på särskilt när det är tung!
Kanke kan jag snart få rapportera en viktminskning ... startskottet har gått ;-) //J

Anonym sa...

Sofia: Tack för uppmuntran, det behövdes speciellt en pissig dag som denna! =D Lite pepp gör det lättare att bita ihop, imorgon är ju trots allt en annan dag! Tack!

Anonym sa...

J: Grattis till viktminskningen, det kändes bra att höra att det GÅR trots semester! :) Jag vet precis vad du menar med att det är tungt att få iväg kroppen... precis så känns det för mig idag, jag vill bara krypa ner i soffan o äta. Men se det tänker jag INTE göra. Nu jäklar ska jag bita ihop, på semestern ska man ju må BRA eller hur?!

Anonym sa...

Hej!
Vad intressant att läsa din blogg, har suttit och läst ända från början nu! :) Har själv gått ner 41 kg för ca 3 år sedan och lyckats hålla min vikt sedan dess, så det är alltid kul att läsa om andra som gör samma sak!
Du verkar ha stor motivation och jag tycker du är jätteduktigt!
Kämpa på!
Stöttande kramar! :)

Anonym sa...

Mrs Harajaku: Tack! Som sagt, idag behöver jag all uppmuntran jag kan få. Vad roligt att du följer, att någon följer det man gör är ju en bra motivation för att se till att INTE misslyckas. Och det är motiverande med sådan som du som kan uppvisa bra exempel på framgång! :)

Anonym sa...

Mrs Harajaku: PS. Hur gick du tillväga under din viktnedgång? Några tips att dela med dig av?

Anonym sa...

Gud vad duktig du är som lyckas hålla dig ifrån godisskålen som bara står där och väntar, hehe!!

Anonym sa...

Sofie: Haha jo, och vet du vad - godiset ligger fortfarande kvar i skålen! Verkar va nåt som mamma inte gillar... :) Jag har slängt lite lystna blickar dit, men inte varit nära att nafsa än!