tisdag 4 september 2007

Pulsträningsträning

Efter en veckas tid med bara promenader som träning så var jag laddad för spinningen idag! Plockade ju fram pulsklockan i helgen o allt - så den fick följa med. Jag är verkligen en novis på träning med pulsklocka, jag har matat in ålder o vikt i klockan o låtit den sköta resten (tror jag - det gjordes när jag köpte den i vintras, jag ska leta fram bruksanvisningen vid tillfälle också o läsa på lite bättre).
Jag har beställt en bok om pulsträning så planen är att läsa på och lära mig mer!
Men så länge kör jag alltså på "tuta o kör"-spåret... =)

60 min distansspinning gav idag följande utslag på mig:
medelpuls 151, maxpuls 178, 672 kcal förbrukade.
Tyvärr säger det mig då inte så mycket, men jag får väl jämföra med nästa pass om inte annat!

För övrigt kände jag mig lite seg idag, orkade inte ge allt som man gör när allt är på topp. Knäet bråkade lite grann, tex så ville de inte spinna på i för högt tempo och framför allt inte stå upp i högt tempo. Så jag försökte anpassa mig lite grann. Det är inte så att knät gör ont direkt, men det känns obehagligt och då är det väl bäst att försöka lyssna (vis av axeln...).

På tal om axeln så känns den nästan helt bra nu faktiskt! Så imorgon hade jag tänkt prova på ett TC Push-pass, ska testa axeln lite lätt med vikter o se vad den säger om saken...

Och på tal om vikter... Man blir ju helt skadad av att läsa alla era bloggar, ni styrketränar ju till höger o vänster o är hur duktiga som helst! Jag vet inte hur många gånger jag verkligen har försökt få mig själv att börja styrketräna, jag går till tränaren o får nya övningar... och så händer inget. Och så går jag till tränaren och får nya övningar igen (eftersom jag glömt bort hur jag skulle göra de jag fick förra gången)... o så händer inget. Igen.
Nåja häromdan kom jag på mig själv med att nästan vilja ge styrketräningen en chans igen. Ändå. Mycket snack o liten verkstad, jag vet... Men bara att tänka tanken är ett steg i rätt riktning för mig! =)
Problemet är att jag inte vill prioritera bort nån annan träning (som jag tycker är kul!), men faktum är att man skulle ju kunna köra nån maskin när man ändå är där...

Dagens motion: 60 distans TC.

Plus promenad till och från gymmet, 10 min i vardera riktning... vad tycker ni, får man räkna med det som motion eller räknas det "bara" som vardagsmotion??

Andra bloggar om: , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Styrketräning är bara så skitkul tycker jag! Särskilt när man börjar se att bicepsen börjar framträda lite..eller magen börjar se snyggare ut....eller när man börjar känna sig starkare.

Styrketräning passar kanske inte alla. Tycker man inte det är kul och vill göra det regelbundet, så är det kanske bättre att satsa på sån träning man tycker är skoj och ge järnet där. Eller kanske prova Body Pump om man just vill "pumpa" muskler?

Anonym sa...

Du ska givetvis träna det du tycker är roligt. All träning är bra. Träning som inte är rolig blir inte av...

Det lät helskönt med en datorfri dag. Det ska jag testa nån dag.

Anonym sa...

klart det räknas! allt räknas! om inte annat som uppvärning/nedvärming före och efter passet!!

pressa dig inte till styrketräning om du inte tycker det passar dig! det är ju inte enda vägen till en fit kropp liksom! =) satsa på det du gillar istället!!

Puma sa...

Det är så roligt att läsa dina inlägg!

Jättebra att du kör med pulsklocka. Och såhär i början räcker det gott och väl med att observera pulsen och kanske se hur pulsen reagerar vid olika pass - eller samma pass olika dagar.

Jag tycker också att andra är så duktiga när det gäller styrketräningen. Men absolut inte jag själv. Det är liksom svårt att veta hur mycket man ska göra för att det ska bli bra. Räcker det t.ex. med 1 set bicepscurls eller ska man köra femton olika varianter på detta? Och biceps kör jag bara en gång i veckan. Det känns som ingenting. Min naiva och enfaldiga inställning är att 5minuter i veckan per muskelgrupp bygger man inga muskler av. Så jag går också runt och känner mig lite dålig.... så... vad jag egentligen ville säga är att du är duktig helt enkelt. :-)

Anonym sa...

Bille > Ja det är ju just de där musklerna jag suktar efter... ;) Men jag kan ju börja med att konditionsträna bort en del av fluffet så att av muskler får en chans att synas, eller hur?!

Nenny > Jo jag vet ju det, men att det ska va så svårt att bara ge sig den på att prova nånting iaf. Nåja, styrketräningens tid kommer nog den också!

Emelie > Japp jag satsar på sånt jag tycker är KUL, men ibland kan man ju behöva få bita ihop lite också - så styrketräning kanske kan komma som ett mål längre fram?

Puma > Men om vi säger såhär, du styrketränar ju LITE iaf = mycket mer än mig, så om du tycker jag är duktig måste ju du vara jätteduktig. Eller hur? =)

Anonym sa...

Kul att du använder Pulsklocka. Min har en massa funktioner, men använder mest maxpuls, medel och kaloriförbrukning.

Jag älskar styrketräning, men det tog ett tag. Det var när jag lärde mig övningarna ordentligt och hade ett inplaneradeprogram som jag tyckte det blev kul. Var inte heller rädd för att köra tungt! Kan rekomdenra att köra ett set lite lättare som uppvärmning och sedan öka och köra lite mera. När man är ny så behöver dock ex handleder mm också tränas upp så man får ta det lite lugnt i början.

Anonym sa...

Ofelia > Ja jag förstår ju att det kan ta lite tid innan man kommer in i det o förstår tjusningen, just därför skulle jag ju behöva ge det "en ärlig chans"... måste bara bestämma mig för när det ska ske!